دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد- اخبار
گزارش نشست «نقد جریان فکری قرآن بسندگی در اندیشه تفسیری آیت الله مهدوی کنی رضوان الله»

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1402/8/21 | 
به همت معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، نشست علمی با عنوان «نقد جریان فکری قرآن بسندگی در اندیشه تفسیری آیت الله مهدوی کنی رضوان الله »  با حضور جناب آقای دکتر محمد عترت‌دوست، عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در روز دوشنبه  ۱ آبان ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ به صورت مجازی برگزار گردید.
پیوند دسترسی به صوت نشست:
B۲n.ir/u۸۵۴۳۸

به گفته دکتر عترت دوست، یکی از مهمترین مولفه‌های روش تفسیری آیت الله مهدوی کنی نقد اندیشه‌های نادرست است. نقد نظریه‌های نادرست در حوزه تفسیر قرآن کریم است و ایشان با ادله متعددی چه اعم از ادله نقلی و عقلی، اعم از استناد به آیات و روایات و گزاره‌های تاریخی در مباحث خودشان، به طور جد تلاش کردند که اندیشه‌های نادرست و انحرافی را تبیین و نقد کنند و اندیشه صحیح و نظریه صحیح را بیان کنند.
در ادامه نشست سخنران محترم نسبت به موضوع اصلی جلسه اشاره کردند و فرمودند: واقعیت این است که در تاریخ ما یک جریانی داریم که یکی از مهمترین جریان‌های انحرافی که در واقع از لحظات پایانی عمر پیامبر اکرم (ص) شروع شده و به ویژه بعد رحلت پیامبر اکرم (ص) در انحراف جامعه و جدا شدن مردم از عترت و اهل بیت نقش بسیار مهمی داشته و به رغم تاکید بسیاری که قران کریم دارد یکی از مهمترین عوامل تخریب و تضعیف قران کریم هم بوده است، این جریان قرآن بسندگی است. این جریان فکری و این اندیشه از صدر اسلام شروع شده است و در دوره‌های متعددی، در قالب فرقه‌های مختلف ظهور و بروزهایی داشته است. در یک دورانی خوارج به این سمت رفتند و دوباره برگشتند. فرقه‌های مختلفی که در طول تاریخ گزارش‌های متعددی بیان شده است. این از جمله تفکرات انحرافی است که هنوز زنده است و در  عصر حاضر و در همین دوره و زمان، فرقه‌ای به نام فرقه قرآنیون در جهان اسلام، در هند، پاکستان، عربستان، مصر و ... وجود دارد. این نام به این معنا که این فرقه‌ها خیلی اهل قران و .. می‌باشند نیست بلکه اینها کسانی هستند که فقط قرآن را قبول دارند و بعد از قرآن، احادیث و روایت و سنت پیامبر اسلام (ص) را قبول ندارند و به طور جد مخالف سنت هستند و سنت را انکار می‌کنند. نظر جریان فکری قرآنیون این است که چنین چیزی وجود ندارد. این جنبش و این جریان فکری قرآنیون که به عنوان مثال، در هند جنبش اصلاح طلبی بود که سید احمدخان هندی شروع کرد. در پاکستان عبدالله جریافی این جریان را در حقیقت شروع کرد و در کشورهای دیگر افراد مختلفی هستند که نشان از زنده بودن این جریان دارد.
حضرت ایت الله مهدوی کنی در مباحث تفسیری خودشان در موارد متعددی به نقد این جریان قرآنیون می‌پردازند و به آیات قرآن اشاره می‌کنند و می‌فرمایند:  «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکم» منظور از کتاب در اینجا قرآن است و به پیامبر خود می‌گوید که باید بروی به مردم یاد بدهی، باید قرآن را برای مردم تبیین کنی. یعنی یکی از نقدهایی که آیت الله مهدوی کنی بیان می‌کنند این است که خود  قرآنیون نیز قرآن را درست نفهمیدند و اینها به خاطر وجود اندکی مشکلات در روایت‌ها و اختلاف‌هایی که در متن بعد از احادیث وجود دارد، تلاش کردند سنت را کنار بگذارند و سراغ قرآن بروند و در فهم قرآن نیز دچار اشتباه شدند و مجبور به تاویل و تفسیر به رای شدند و مسائل بسیار بحرانی و جدی برایشان پیش آمده است.
در موردی دیگر، می‌فرمایند: قرآنیون معتقدند « ان الحکم الا الله » یعنی حکم فقط از آن خداست. وقتی قرآن هست حرف کسی دیگر قبول نیست در صورتی که قرآن در آیات متعددی برای فهم بهتر قرآن، ما را به پیامبر و اهل بیت ارجاع داده است. « فاسئلو اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون » « و ما ینطق عن الهوی »، « ان هو الا وحی یوحی » و ...  این آیات خطاب به پیامبر حرف می‌زند. آیت الله مهدوی کنی اشاره می‌کنند که بر اساس این آیات این کسانی که می‌گویند در کنار حکم اصلی خداوند هیچ کلام دیگری اعتبار ندارد، حرفشان اشتباه است. چراکه خود خداوند برای کلام‌های دیگر اعتبار قائل شد.
حضرت آیت الله مهدوی کنی می‌فرمایند که ریشه بسیاری از این تفکرات نادرست و این وضعیت نابسامان که امروزه مسلمانان دارند، از توجه صرف به قرآن است. توجه صرف به قرآن و اینکه فقط به سراغ قرآن برویم را خود قرآن در آیات مختلفی می‌فرماید که به واسطه این کتاب « یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا  »  بسیاری از افراد با این قرآن ممکن است گمراه شوند.
آیت الله مهدوی کنی به طور جد تلاش می‌کنند تا  این تفکر انحرافی و اشتباه قران بسندگی را تخریب، نقد و ابطال کنند و بگویند خود قرآن به سنت، تاریخ، عقل عقلا و سیره عقلا اعتبار و حجیت داده است و ما باید از اینها در تفسیر کلام الله استفاده کنیم و به واسطه اینها باید یک فهم صحیح و عمیقی از قرآن کریم پیدا کنیم.
در پایان، سخنران محترم فرمودند: هدف این جلسه این بوده است که یک ذکر خیری از آیت الله مهدوی کنی بشود و ما با گوشه‌ای از اندیشه‌های تفسیری ایشان آشنا بشویم.
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد:
http://isu.ac.ir/find-12.1410.12587.fa.html
برگشت به اصل مطلب