در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد؛ کارگاه آموزشی طراحی بازار

 | تاریخ ارسال: 1398/10/18 | 

کارگاه آموزشی طراحی بازار، پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸، با حضور اساتید و دانشجویان شرکت کننده در تالار آیت الله مهدوی کنی قدس سره دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.
در افتتاحیه این کارگاه، دکتر مهدی صادقی شاهدانی، رییس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، به بیان اهداف برگزاری این کارگاه پرداخت و گفت: بحث طراحی بازار مدت مدیدی است که در دانشگاه شروع شده و هسته طراحی بازار و کارگاه تخصصی طراحی بازار در همین راستا آغاز شده است. به نظر می رسد در صورت نگاه دقیق به مسائل اقتصادی، ریشه چالش ها در ابرچالش نابسامانی نهاد بازار و طراحی آن است. هر فرایند تولیدی سه هسته اساسی دارد که شامل تامین مالی، فناوری و بازار است که بازار از دو مورد دیگر چالشی تر است.
وی افزود: در شرایطی که سال جدید سال رونق تولید است، چاره ای جز پرداختن علمی و عملی به بحث طراحی بازار نداریم. ادبیات طراحی بازار در کشورهای توسعه یافته محدود به موضوعات خاصی است که باید در کاربرد داخلی، بومی سازی شود. در این صورت مدل های طراحی بازار به ما در غلبه بر مشکلات تولید و البته افزایش تبادلات تجاری خارجی به خصوص با کشورهای منطقه کمک خواهد کرد. طراحی بازار در حقیقت مهندسی اقتصاد خرد است و در صورت غفلت از آن، مباحث نظری اقتصاد خرد در عمل مفید نخواهد بود.
سپس دکتر مهدی موحدی بک نظر، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، به معرفی مفهوم طراحی بازار و طراحی ساز و کار پرداخت. وی طراحی بازار را در تقابل با تلقی سنتی از بازار و مفهوم بازار آزاد و مفهومی مرتبط با نظریه قراردادها، نظریه اطلاعات، نظریه بازی ها و نهادگرایی دانست.
پس از پخش کلیپی از سخنرانی آلوین راث، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۲ و پژوهشگر حوزه طراحی ساز و کار و نظریه بازی ها، مهندس احمدرضا مستجابی، مدیر محصول شرکت اسنپ، اقتصاد پلتفرم و طراحی مدل کسب و کارهای پلتفرمی را توضیح داد. وی پلتفرم را یک مدل کسب و کار که حداقل دو طرف و یا بیشتر دارد، تعریف نمود.
در ادامه دکتر مرتضی زمانیان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی پژوهشکده حکمرانی شریف، طراحی بازارهای جورساز با توجه به بازار خرید و فروش کلیه را مورد بررسی قرار داد و به این جمع بندی رسید که مزایای بازار کلیه بیش از معایب آن است.
دکتر طاهر حبیب زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دکترای حقوق فناوری اطلاعات از دانشگاه منچستر انگلیس، موضوع ملاحظات حقوقی طراحی بازار و راه اندازی کسب و کار های پلتفرمی را ارائه داد. وی نقطه شروع هر کسب و کار را ایده دانست و بر لزوم ثبت مالکیت معنوی ایده و مدل کسب و کار تاکید کرد.
در نهایت کارگاه با اعطای گواهی حضور به شرکت کنندگان و بازدید آنان از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در سالگرد تاسیس دانشگاه، به اتمام رسید.
گزارش از : محمد مهدی عبدی

کلیدواژه ها: دکتر صادقی شاهدانی | دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد | دانشگاه امام صادق علیه‌السلام | طراحی بازار |

دفعات مشاهده: 2321 بار   |   دفعات چاپ: 461 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر