به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، دکتر عبدالکریم خیامی در مصاحبه با برنامه «چهل ستون» رادیو گفتوگو اظهار کرد: جدا شدن فعالیت اقتصادی از خانواده متعلق به بعد از صنعتی شدن شهرها و آمدن تولید انبوه بوده که این دو محیط یعنی محیط خانواده و اقتصاد از یکدیگر جدا میشود و در نهایت این تفکیک از عرصه واقعیت به عرصه نظریه میرود.
وی گفت: زمانی که فعالیت اقتصادی خانواده یکی است آنها احساس مشترک خیلی بیشتری نسبت به فراز و فرودهای اقتصادی دارند، این در حالی است وقتی که کاملا محیط فرهنگ و اقتصاد از یکدیگر جدا میشوند این مهم یک تبعاتی دارد و دیگر تمام اعضای خانواده مکمل شغلی یکدیگر نبوده و این تفکیک صرفا در حد مکان باقی نمیماند، بلکه در سطح ذهن، الگوی مصرف و غیره ادامه پیدا میکند.
عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه از لحاظ صاحب نظران مطالعاتی مکتب انتقادی فرانکفورت، فرهنگ امری جوششی، بکر و مردمیاست، گفت: از جایی که دولتها به معنای دولت مدرن وارد بحث فرهنگ میشوند بخشی از فرهنگ را به کالا تبدیل کرده و آن را به موارد مختلفی هچون کتاب، سینما و غیره بدل میکنند که در نهایت فرهنگ به یک کالا و صنعت تبدیل میشود.
خیامی گفت: چند سدهای است که بخش خاصی از فرهنگ جدا شده و تبدیل به صنعت تولید و توزیع فرهنگ شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: در اسلام و تشیع تولید ثروت جایگاه بسیار ارزشمندی دارد به طوری که ائمه اطهار(ع) نیز ثروتمندترین افراد زمان خود بوده اما کمترین دلبستگی را به آن داشتند و اصل آن هم همین است که انسان باید به فکر تولید ثروت باشد اما دلبستگی به آن نداشته باشد.
خیامی گفت: متاسفانه یکسری برداشتهای غلط در بعد مسائل اقتصادی وجود دارد که برداشت یکسویه افراد است و این مهم باید اصلاح شود.
وی بیان کرد: تقسیم کار اجتماعی یکی از شاخصههای ممتاز و اصلی جهان صنعتی است.
عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مصرف تا پیش از شکل گیری نظام سرمایه داری جدید برای رفع نیاز بوده اما از یک جایی به بعد دیگر مصرف برای رفع نیاز نیست بلکه برای نشان دادن طبقه اجتماعی فرد میباشد، این امر در نهایت سبب باعث میشود که با یک اغتشاش در دخل و خرج خانواده روبرو شویم.
خیامی در خاتمه گفت: برای تغییر در سبک خاص زندگی باید اهداف شناختی، اهداف انگیزشی و رفتاری را به کار گرفت و آن را به یک هنجار اجتماعی تثبیت کرد.
دفعات مشاهده: 473 بار |
دفعات چاپ: 82 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر