مجموعه پایان نامه های دفاع شده در دانشگاه امام صادق علیه السلام پیرامون شخصیت و زندگانی امام صادق علیه السلام
| تاریخ ارسال: 1399/3/27 |
به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، همزمان با ایام شهادت رئیس مکتب جعفری امام جعفر صادق علیه السلام، مجموعه ای از پایان نامه های دفاع شده در دانشگاه امام صادق علیه السلام در خصوص ابعاد زندگانی این امام همام و خلاصه ای از این پایان نامه ها، منتشر می گردد.
لازم به ذکر است که دانشگاه امام صادق علیه السلام بررسی زندگانی ائمه اطهار علیهم السلام را به عنوان یکی از اهداف خود دانسته و تاکنون در موضوعات مختلف سیره معصومین علیهم السلام پایان نامه هایی به تحریر آمده است.
حهت دسترسی به مجموعه پایان نامه های دانشگاه امام صادق علیه السلام به سایت کتابخانه دانشگاه به نشانی http://saed.isu.ac.ir:۸۸۸۰/ مراجعه نمایید.
عنوان پایان نامه: " چگونگی بازتاب آموزههای امام صادق علیه السلام در جوامع حدیثی اهل سنت "
نویسنده: هوشمند مطهرپارسا
در این نوشتار، با استخراج احادیث نقل شده از امام صادق علیه السلام در جوامع حدیثی اهل سنت و تحلیل سندی و متنی آنها در حد ضرورت سعی شده است جایگاه علمی و شخصیتی امام جعفر صادق علیه السلام در میان اهل سنت تبیین شود. برای اینکار با توجه به اینکه اهل سنت در منابع خویش از امام صادق علیه السلام با جعفر بن محمد یاد میکنند ابتدا در بیش از ۸۰۰ جلد از کتب مربوطه به جستجوی این نام پرداخته شد و با توجه به اینکه افراد مشابهی با همین نام نیز وجود داشتند قبل از استفاده از احادیث، دقتهای متنی و سندی صورت گرفت تا اطمینان حاصل شود که تمامی احادیث نوشته شده از امام صادق علیه السلام است. سپس احادیث در فصلهای جداگانه تقسیم بندی و به فراخور حال تحلیل شده و به نمونه آن در کتب حدیثی امامیه نیز اشاره و ارجاع داده شده است. در حقیقت هدف از تلیف این پایاننامه این است که بتوان با یافتن نقاط مشترک فقهی، اعتقادی، تفسیری و اخلاقی از زبان امام صادق علیه السلام از جوامع حدیثی اهل سنت به مرزهای مشترکی جهت ایجاد وحدت بیشتر بین شیعه و اهل سنت دست یافت و به این سؤال پاسخ داد که چه مقدار از علوم ایشان در زمینههای مختلف استفاده شده است و وجه اختلاف آنها چیست و در حال حاضر چه مقدار میتوان از روش گفتمان ایشان در ایجاد تقریب بین مذاهب استفاده کرد. در این راستا ابتدا آموزههای امام صادق علیه السلام یافت شد و سپس مشترکات اخذ و موارد اختلافی بررسی شد لذا در این نوشتار بعد از جستجو در منابع، بیش از ۷۰۰ حدیث از جوامع حدیثی اهل سنت استخراج شد که بیشتر آنها در زمینه فقهی بود البته این با توجه به این مطلب است که از مجموع ۳۷۸ حدیث فقهی که بخش آموزههای فقهی بر اساس آن تلیف شد بیش از ۱۵۰ حدیث آن از طریق جعفر بن محمد از پدرش از جابر در باب حج است که اینگونه مینماید که اینها یک حدیث بوده و تقطیع شدهاند. بعد از بررسی این تعداد حدیث با توجه به اینکه بسیاری از فتواهای اهل سنت بر اساس همین احادیث است، روش گفتمان وحدت انگیز امام صادق علیه السلام استخراج شد و در بخش دلایل اختلاف احادیث وارد شده از اهل سنت با احادیث امامیه نتایجی همچون عدم دقت نساخ در کتابت احادیث، تقیه، جعل احادیث و ... حاصل شد.
عنوان پایان نامه: " مواضع امام صادق علیه السلام در مواجهه با جریانهای اعتقادی عصر، در متون روایی "
نویسنده: مصطفی فروتن تنها
نیمه اول سده دوم هجری، عصر پرتحرک بحثهای کلامی و اعتقادی بوده است. امام صادق علیه السلام به عنوان رهبری فکری و سیاسی شیعه امامیه در آن دوران، تلاشهای زیادی برای تبیین، ترویج و پاسداری از مکتب اهل بیت علیه السلام انجام داده است. یکی از مهمترین منابع برای تحقیق درباره مواضع اعتقادی آن حضرت در مواجهه با سایر مسلمانان، متون روایی و احادیث منقول از آن حضرت هستند. بر اساس این روایات و با کمک گرفتن از مباحث تاریخی و کلامی، میتوان دریافت که مهمترین مذاهب اعتقادی در آن عصر، اصحاب حدیث، مرجئه و معتزله بودهاند و البته زیدیه، خوارج و غلات نیز فعالیتهای محدودتری داشتهاند. روایات و مناظرات امام جعفر صادق علیه السلام و شاگردان آن حضرت، گویای این مطلب است که نقاط تمایز مکتب اهل بیت علیه السلام از سایر مذاهب اعتقادی در مباحث مهم اعتقادی و قرآنی مانند: صفات باری، امامت، جبر و اختیار، ایمان و منزلت مرتکب کبیره، تقیه، غیبت، بداء، رجعت و توجه ویژه به عقل بوده است. همچنین در برخی مباحث در قبال سایر مذاهب، موضع آن حضرت، نفی کلی بوده است مانند نفی امامت به اختیار در مقابل امامت به نص و نفی غلو؛ و در برخی مباحث موضع تیید داشتهاند چون نقصان و افزایش ایمان و شفاعت، و در برخی موضعی میانه داشتهاند: مانند اختیار در قبال جبر و تفویض، و موضعی بین تشبیه و تعطیل. روشهای آن حضرت در ترویج و پاسداری از مکتب اهل بیت علیه السلام در این موارد خلاصه میشود: آموزش اولیه به همراه تبیین مبانی و ریشههای آن در قرآن و سنت نبوی، اصلاح بدفهمیها، توجه به سطح علم و فهم مخاطب، عنایت به مسائل روانی، ملموس سازی، استفاده از رسانه دعا، تناسب شدت موضعگیری با شدت پیامدهای غلط باور طرف مقابل، و توصیه به عقلانیت و اعتدال
عنوان پایان نامه: " رابطه بین مذهب و سیاست در اندیشه حضرت امام صادق علیه السلام "
نویسنده: اکبر اشرفی
هدف از این پژوهش، پاسخ یابی به این سوالات است که از دیدگاه امام صادق علیه السلام چه رابطه ای بین مذهب و سیاست وجود دارد ؟مفهوم مذهب و سیاست از دیدگاه ایشان چیست ؟آیا اصلا" دیدگاه ایشان حکومتی بوده است ؟به بیان دیگر، آیا ایشان به دنبال تاسیس یک حکومت شیعی به رهبری خویش بوده است ؟و اگر چنین است، چرا قیام نکرده است ؟فرضیه اصلی این است که " از دیدگاه امام صادق علیه السلام، سیاست در داخل دایره دین قرار می گیرد و بخشی از سامان دهی امور زندگی انسان را این دنیا بر عهده دارد. در حالیکه دین برای سامان دهی امور دنیوی و اخروی تشریع شده است. بنابراین، دیدگاه ایشان به عنوان رئیس مکتب تشیع، دیدگاهی حکومتی است و ایشان با نامشروع خواندن حکام طاغوتی به دنبال برپایی حکومتی عادلانه بر اساس مکتب تشیع بوده است". تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام یافته است. به این معنی که نگارنده تحلیل و برداشت خود را از متون احادیث منسوب به امام صادق علیه السلام ابراز کرده است. بخش دوم، تئوری دولت از دیدگاه امام صادق علیه السلام را در چهار فصل، ایدئولوژی، امت، شرایط و صفات امامت و دولت - امامت مورد بررسی قرار می دهد. بخش سوم، نحوه مشارکت سیاسی امت در دولت - امامت را بیان می کند. این بخش نیز از چهار فصل تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از : شوری، النصیحه لائمه المسلمین، امربه معروف و نهی از منکر و نهایتا"، رضی العامه. بخش چهارم، سیره سیاسی امام صادق علیه السلام را در سه فصل بررسی می کند. تقیه و مسایل آن، موضع گیری امام صادق علیه السلام درقبال حکام طاغوتی و موضع گیری امام صادق علیه السلام نسبت به قیامهای ضد حکام طاغوتی سه فصل این بخش را تشکیل می دهند. نتایج حاصل از تحقیق، حاکی از تائید فرضیه مورد آزمون می باشد. از دیدگاه امام صادق علیه السلام مذهب کلیتی است که خواهان سامان دهی زندگی بشر است و سیاست جزئی از این امر سامان دهی را در این جهان برعهده دارد
عنوان پایان نامه: " سیره تبلیغی امام صادق علیه السلام "
نویسنده: محمدرضا ابوئی مهریزی
هدف از این پژوهش تبیین سیره امام صادق علیه السلام در تبلیغ اندیشههای خویش با توجه به اوضاع سیاسی اجتماعی و فرهنگی زمان ایشان می باشد. برای این منظور نگارنده ابتدا شرایط و وضعیت سیاسی حاکم بر مسلمین در زمان امام صادق علیه السلام را بررسی نموده تا روشن شود امام علیه السلام با چه حکومتهایی سر و کار داشته و آنان با امام علیه السلام و جامعه مسلمین چه نوع رفتار و برخوردی داشتهاند ؟و امام علیه السلام در آن جو حاکم چگونه بایستی فعالیتهای خود را تنظیم می نمودند ؟نگارنده سپس به وضعیت فرهنگی جامعه پرداخته و مکتبهای موجود در آن دوره به همراه عقاید و تفکرات و فعالیتهای آنها را بطور اجمال مورد مداقه قرار داه است تا روشن شود که اگر امام صادق علیه السلام توانست پایهگذاری مکتب غنی جعفری را آغاز کند و فقه و کلام و حدیث شیعه را با یک حرکت علمی گسترده پربار کند بخاطر جو مناسبی بود که در اثر برخوردهای علمی بین مکاتب نورس و بحثهای علمی متداول بین مکتبهای فرهنگی و بلوغ فکری (البته نسبی) آن زمان بود که مقداری از آن هم متاثر از جو سیاسی متزلزل اواخر حکومت بنی امیه و اوایل حکومت بنی عباس بود. بعد از این دو مطلب مهم که در بخش کلیات این پایان نامه گنجانده شده است، بخش دوم که مربوط به چگوگی تبلیغ و حاوی شیوههای تبلیغی، پیامهای امام و مخاطبین ایشان است تدوین گردیده تا بدینوسیله مهمترین عناصر یک کار تبلیغی بررسی شده باشد و در فصل پایانی این بخش که مربوط به مخاطبین امام است شیوههای متفاوت برخورد امام با دستههای گوناگون مخاطبین تدوین شده و به روشنی مشخص گردیده که یک مبلغ موفق بایستی با هر یک از گروههای مختلف فکری، فرهنگی و سیاسی برخوردی مناسب شان مخاطب داشته باشد تانفوذ کلام او و تاثیر رفتار او در مخاطب به نحو احسن انجام پذیرد. مولف در پایان پژوهش خود ۵ اصل مهم را به عنوان عوامل موثر در یک تبلیغ موفق نتیجه می گیرد. آن ۵ اصل عبارتند از : اعتقاد و علم مبلغ به همراه یقین، عمل به این علم و اعتقاد یقینی، اخلاص و توکل بر ذات باری تعالی، هوشیاری و فراست ، شناخت زمان و مکان
عنوان پایان نامه: " روش تربیتی امام صادق علیه السلام در استعدادسنجی و تخصصگرایی "
نویسنده: سید علی حسینی
در زمان امامت امام صادق علیه السلام با توجه به اهمیت تربیت شاگردان جهت ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام آن امام همام با تأسیس دانشگاه چهار هزار نفری متخصصین بسیاری در رشتههای مختلف، تربیت کردند. امام صادق علیه السلام با به کارگیری روش استعدادسنجی و تخصص گرایی توانستند شاگردان بسیاری در علوم مختلف اعم از علم کلام، فقه، ادبیات، قرائت و علوم طبیعی تربیت کنند. یکی از روشهای تربیتی که امروزه در علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی مورد استفاده قرار می گیرد روش استعدادسنجی و تخصص گرایی می باشد. نوشتار پیشرو درصدد معرفی روش استعدادسنجی و تخصصگرایی در علوم تربیتی و روانشناسی و بهرهمندی امام صادق علیه السلام از این روش در تربیت شاگردان خویش میباشد.
" تحلیل فلسفی اثبات ذات خدا و صفات ذات وی در روایات امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام "
/ فاطمه شکرانی فروشانی
امامان معصوم علیه السلام در تمامی زمینه های مربوط به خداشناسی چه در زمینه اثبات خدا و چه در زمینه طرح صفات و ویژگی های وی به بحث و گفتگو پرداخته اند. ایشان به تناسب فهم و درک و نیاز مخاطب مطلب مورد نظر را در قالب مناسب ارائه می نمودند. . معصومین در زمینه اثبات خداوند گاهی مخاطب را به توجه به درونیات خود و تکیه بر اصل فطرت فرا می خواندند و گاهی با تکیه بر پدیده های هستی و اینکه آنها نشانه های آشکاری بر وجود خداوند است استدلال نموده اند. . هنگامی که تشخیص می دادند مخاطب نیازمند دلایل عمیق تر و برهانی تر می باشد از براهین عقلی برای اقناع وی استفاده می نمودند. و گاهی انسانها را به تزکیه و خلوص فرا می خواندند تا به این واسطه با چشم دل به دیدن پروردگار نائل گشته و او را شهود کنند. در زمینه توصیف پروردگار و در بحث صفات الهی نیز امامان معصوم به تفصیل سخن گفته و به ارائه مطالب صحیح و دقیق و عمیق پرداخته اند که در این تحقیق به برخی از این توصیفات ذیل معرفی بخشی از صفات الهی اشاره شده است.
عنوان پایان نامه: " مدیریت تصویرپردازی قیام عاشورا توسط امام صادق علیهالسلام بهسوی طراحی الگوی سیاستگذاری افکار عمومی "
نویسنده: پرهام روشنایی
عمده پژوهشگران و سیاستمداران رویکردهای گوناگونی نسبت به سیاستگذاری افکار عمومی اتخاذ کردهاند و همین گوناگونی منجر به این گشته که دغدغه دستیابی به الگوی سیاستگذاری افکار عمومی با رویکرد اسلامی از قدیم مورد توجه بسیاری از پژوهشگران باشد. در میان رهیافتهای نظری برای دستیابی به الگوی سیاستگذاری اسلامی افکار عمومی، رهیافت سیره مطالعه اهل بیتعلیهمالسلام دارای ظرفیتهای پژوهشی بسیاری برای دغدغهمندان به پژوهش در این موضوع است. البته طبیعتا انتخاب مقطعی خاص از سیره اهل بیتعلیهمالسلام امکان فحص بیشتری حول مسائل مشخص در حوزه مطالعات افکار عمومی را میدهد.در میان تاریخ پر گهر زندگانی اهل بیتعلیهمالسلام راهبری افکار عمومی حول مسئله حادثه عاشورا بخاطر تقابل شدید و بازنماییهای سیاه رخ داده توسط دشمن نسبت به شخصیت و تصویر امام حسینعلیه السلام و قیامشان از اهمیت زیادی برخوردار است. دشمن از یک طرف به دنبال صورتبندی اباعبدلله علیه السلام به عنوان کافری خارجی(العیاذ بالله) بود و در همین فضا بود که اهل بیتعلیهمالسلام و مخصوصا امام صادقعلیه السلام (بخاطر کثرت روایات وارده از امام صادقعلیهالسلام) تصویر امام حسینعلیهالسلام و قیامشان را در افقی بالاتر از یک قیام یک رهبر سیاسی بلکه به مثابه قیام بر حقِ امام مفترض الطاعه صورتبندی کردند. در این پایاننامه با بررسی روایات مستخرج از کتب روایی که از جانب امام صادقعلیهالسلام حول اباعبدللهعلیهالسلام و حادثه عاشورا صادر شده است، به وسیله روش تحلیل مضمون به «الگوی مدیریت تصویر قیام عاشورا توسط امام صادقعلیهالسلام» دست پیدا کردیم. پس از تحلیل نتایج، پنج مضمونِ فراگیرِ شخصیت اباعبدللهعلیهالسلام، تغییر نگرش عمومی نسبت به زیارت و اجتماع بر مدار امام حسینعلیهالسلام، بازسازی مناسک عزاداری برای امام حسینعلیهالسلام، صورتبندی غیری از طریق دشمنشناسی امام حسینعلیهالسلام و یگانگی، تداوم و تکامل قیام بر حق از امام حسینعلیهالسلام تا حضرت قائمعلیهالسلام دستهبندی شد و در نهایت دلالتهای الگوی مدیریت تصویر قیام عاشورا در الگوی سیاستگذاری افکار عمومی فهم و تبیین شد
عنوان پایان نامه: " مؤلفههای محتوایی و روشی آموزههای خداشناسی در تعالیم معصومین با تکید بر آموزههای امام باقر و امام صادق علیه السلام "
نویسنده: یاسین شکرانی فروشانی
آموزش مفاهیم خداشناسی، به دلیل اهمیت موضوع تثیر عمیق آن بر حیات آدمی، از حساسیت بالایی برخوردار است. همین امر نیز، لزوم استفاده از معارفی ناب و صحیح را که به دور از هرگونه کاستی و نقص و به گونهای کامل به معرفی خدا بپردازد، دو چندان مینماید. آموزههای خداشناسی معصومین که همگی برگرفته از آموزههای قرآنی است، دارای چنین خصلتی است. همین مسله است که ما را به سوی بهرهگیری از آموزههای ایشان و به کار بستن آن در نحوه آموزش مفاهیم خداشناسی میسازد. نگارنده در این تحقیق به دنبال استنباط اصول و روشهای حاکم بر تعالیم خداشناسی معصومین است به گونهای که بتوان با دستیابی به این اصول و الگو گرفتن از آنها، آموزههایی را که امروزه در قالب مباحث خداشناسی عرضه میشود، بازبینی و اصلاح نمود. در تعالیم خداشناسی معصومین، اصول "فطری بودن خدا"، "توجه به عوامل غیر معرفتی"، "تاثیرگذاری بر تمام ساحات وجودی انسان"، "مخاطب سنجی"، "ایجاد شناخت صحیح و درست از خداوند"، اصولی کلیدی هستند. این اصول در قالب روشهای گوناگون و شیوههای متفاوت، به کار گرفته شدهاند. ما در آموزههای آنان روشهای همچون "تذکر"، "زبان انگیزشی"، "زبان چندبعدی" ، "آموزش بر مبنای ظرفیت و نیازهای فکری مخاطب" و ... را شاهد هستیم. با توجه به این توضیحات، روشن است که براساس تعالیم خداشناشی معصومین، میتوان به مدل معرفتی مناسبی، برای بیان معارف خداشناسی در تمام دورانها دست یافت
عنوان پایان نامه:" مواضع امام صادق علیه السلام در مواجهه با جریانهای اعتقادی عصر، در متون روایی "
نویسنده: مصطفی فروتن تنها
نیمه اول سده دوم هجری، عصر پرتحرک بحثهای کلامی و اعتقادی بوده است. امام صادق علیه السلام به عنوان رهبری فکری و سیاسی شیعه امامیه در آن دوران، تلاشهای زیادی برای تبیین، ترویج و پاسداری از مکتب اهل بیت علیه السلام انجام داده است. یکی از مهمترین منابع برای تحقیق درباره مواضع اعتقادی آن حضرت در مواجهه با سایر مسلمانان، متون روایی و احادیث منقول از آن حضرت هستند. بر اساس این روایات و با کمک گرفتن از مباحث تاریخی و کلامی، میتوان دریافت که مهمترین مذاهب اعتقادی در آن عصر، اصحاب حدیث، مرجئه و معتزله بودهاند و البته زیدیه، خوارج و غلات نیز فعالیتهای محدودتری داشتهاند. روایات و مناظرات امام جعفر صادق علیه السلام و شاگردان آن حضرت، گویای این مطلب است که نقاط تمایز مکتب اهل بیت علیه السلام از سایر مذاهب اعتقادی در مباحث مهم اعتقادی و قرآنی مانند: صفات باری، امامت، جبر و اختیار، ایمان و منزلت مرتکب کبیره، تقیه، غیبت، بداء، رجعت و توجه ویژه به عقل بوده است. همچنین در برخی مباحث در قبال سایر مذاهب، موضع آن حضرت، نفی کلی بوده است مانند نفی امامت به اختیار در مقابل امامت به نص و نفی غلو؛ و در برخی مباحث موضع تیید داشتهاند چون نقصان و افزایش ایمان و شفاعت، و در برخی موضعی میانه داشتهاند: مانند اختیار در قبال جبر و تفویض، و موضعی بین تشبیه و تعطیل. روشهای آن حضرت در ترویج و پاسداری از مکتب اهل بیت علیه السلام در این موارد خلاصه میشود: آموزش اولیه به همراه تبیین مبانی و ریشههای آن در قرآن و سنت نبوی، اصلاح بدفهمیها، توجه به سطح علم و فهم مخاطب، عنایت به مسائل روانی، ملموس سازی، استفاده از رسانه دعا، تناسب شدت موضعگیری با شدت پیامدهای غلط باور طرف مقابل، و توصیه به عقلانیت و اعتدال
عنوان پایان نامه: " روش تربیتی امام صادق علیه السلام در استعدادسنجی و تخصصگرایی "
نویسنده: سید علی حسینی
در زمان امامت امام صادق علیه السلام با توجه به اهمیت تربیت شاگردان جهت ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام آن امام همام با تأسیس دانشگاه چهار هزار نفری متخصصین بسیاری در رشتههای مختلف، تربیت کردند. امام صادق علیه السلام با به کارگیری روش استعدادسنجی و تخصص گرایی توانستند شاگردان بسیاری در علوم مختلف اعم از علم کلام، فقه، ادبیات، قرائت و علوم طبیعی تربیت کنند. یکی از روشهای تربیتی که امروزه در علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی مورد استفاده قرار می گیرد روش استعدادسنجی و تخصص گرایی می باشد. نوشتار پیشرو درصدد معرفی روش استعدادسنجی و تخصصگرایی در علوم تربیتی و روانشناسی و بهرهمندی امام صادق علیه السلام از این روش در تربیت شاگردان خویش میباشد.
کلیدواژه ها: دانشگاه امام صادق علیه السلام | پایان نامه ها | امام صادق علیه السلام | سیره معصومین علیهم السلام |
دفعات مشاهده: 6776 بار |
دفعات چاپ: 114 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر