به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام وبینار الهیات سلامت معنویت و تمدن در عصر کرونا در سامانه مجازی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد آنچه در ادامه میآید اهمّ نکات مطرح شده در این جلسه می باشند گزارش تکمیلی این جلسه متعاقباً منتشر خواهد شد.
دکتر بابایی: رنج سلبی و رنج ایجابی و تاب آوری جامعه نسبت به هر یک در الهیات عملی در ادبیات «رنجپژوهان» تفاوتی هست بین «رنج از نداشتن» (suffering from) و «رنج برای داشتن» (suffering for). رنج و درد حاصل از فقدان و نداشتن، رنجی است بیمعنا که عوضی و مابهازایی برای آن رنج وجود ندارد (مانند رنج و درد از فقدان آگاهی و دانش (رنج ناآگاهی و بیسوادی)؛ ولی رنج و درد برای داشتن، رنجی است خودخواسته و معنادار که مابهازاء دارد و منتهی به فایده و نتیجه میشود (مانند رنجِ مادری باردار که در حال فارغ شدن از فرزند خود میباشد). آنچه که در بیمارستانهای ایران امروز و بلکه نقاط مختلف دنیا در مورد ویروس کرونا میگذرد، این دوگانگیِ رنج را آشکارتر میکند: رنجی که بیماران کرونا دارند و ناخواسته بدان مبتلا شده و در ابتلای به آن هم نه تنها حسی از معنا و آرامش ندارند، بلکه همواره در حال اضطراب و نگرانی بسر میبرند؛ و رنجی که پزشکان کروناگرفته بدان مبتلا شدهاند که خودخواسته به استقبال خطر رفتهاند و در راستای حرکتی انساندوستانه و کمک به همنوعان بدان رنج مبتلا شدهاند. این رنج پزشکان و پرستاران رنجی است معنادار و مملو از آرامش. این رنجدیدگی را در میان جامعه پزشکانِ جهادی باید ارج نهاد و آن را همواره در خاطرها زنده داشت.
دکتر خانی:اشاعه الهیات تمدنی و ارزش های انقلابی به سایر بسترها و شئون حیات اجتماعی جامعه ایرانی از جمله حوزه سلامت اینکه در حال حاضر مشاهده می کنیم ایده جهاد بهاشت و مدافعان سلامت برجسته شده است حاکی از آن است که نگاه و منظر الهیاتی به عرصه های مختلف تسری پیدا کرده است. در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که همانند تجربه جهاد در عرصه جنگ سخت و یا جهاد علمی در عرصه های راهبردی همانند دانش هسته ای و علوم فضایی، جهاد پزشکی نیز به عنوان یک واقعیت به حیات اجتماعی راه پیدا کرده است و این حاکی از توسعه مفهوم الهیات به ساحت های مختلفف و متنوع حیات اجتماعی است. مراتب کمالی حیات در عقلانیت اسلامی و برداشت وجودی از مرگ که می شود در سطح حیات اجتماعی نیز سیر استکمالی بیافریند و آن را در سیر حقیقت تمدنی قرار دهد.
دکتر همایون: انحصار نگاه کلینیکال و درمانی در شرایط بحران عمومی و غفلت از نگاه و منظر تمدنی وی پس از بیان مقدمات و مفروضات نظری اشت در فهم این پدیده به مثابه فتنه در مسیر تاریخی ، بی توجهی به سایر شئون و نداشتن پیوستار فرهنگی اجتماعی در اقدامات ستاد ملی بحران کرونا را مورد نقد قرار داد.وی اشاره کرد لایه رویین تمدن امروزکه در این شرایط بحرانی شاهدش هستیم آیینه و نشان دهنده بنیاد و بنیان های آن است و در واقع تمدن ها در چنین شرایظی ماهیت و ظرفیت خود را نشان می دهند .تعطیلی زیارت و مناسک دینی(اعتکاف،زیارت، مراسمات مذهبی، نماز جمعه، نمازهای جماعت در مساجد و...) بدون آنکه هیچ پیوست فرهنگی و رسانه ای برای جبران این مسئله داشته باشیم محل سوال است. در موضوع تداوم فروشگاه ها یا ضبط برنامه های تلویزیونی مصلحت ها و منافع عامه وحواشی و زمینه هایی را در نظر می گیرند ولیکن در موضوع دین گویی هیچ حامی و متولی و مصلحتی به خطر نمی افتد.این در حالی است که ما بشدت با تبلیغات سازماندهی شده برای ایجاد تعارض میان علم و دین(لیس زدن حرم و ایجاد تصویر افراطی و غیر معقول نشان دادن) و مخدوش نشان دادن طب سنتی و اسلامی مواجهیم.
دکتر شاکرنژاد: غفلت از مطالعات معنویت در چالش ها و فجایع جمعی ، در جستجوی معنویت انقلابی چاچوب مفهومی این ارائه روان درمانی اگزیستانسیال است که بر تفاوت های میان دلهره و ترس تاکید دارد ما تدبیری برای چالش ها و بحران های عصر مدرن نیندیشیده ایم که باعث بوجود آمدن دلهره و نگرانی در سطح جامعه می شود لذا از این رو در مقابل این اتفاقات غافلگیر و بحران زده می شویم و تاکید بنده بر این خلا است و موضوع بحث بنده اندیشیدن تمهیدی برای امنیت روانی جامعه است. توجه بیشتر به مطالعات معنویت همان طوری که می دانید این رشته و شاخه از دانش در جوامع و مکاتب مختلف در حال رشد و بومی سازی است که دارای خصیصه های متمایز کننده سات. ما نیز باید در سنت خودمان آن را مفهوم سازی کنیم. ایده مفصلی که بنده دارم ایده معنویت انقلابی است و در حال کار بر روی آن هستم که می تواند دلهره هاو اضطراب های عصرحاضر را پوشش می دهد درعین حال متناسب با شرایط زیست یک شیعه در عصر حاضر است و شرایط و اقتضاءات را در نظر می گیرد.
دکتر فرقانی: فلسفه شرور در قرآن براساس نظام تکوین و تشریع فلاسفه شرور را از حیث منشا، طبیعی و انسانی می دانند لیکن بر اساس سه آیه قرآن، همه شرور به لحاظ ماهوی انسانی هستند و این نگاه ما را به جهان شرور و مواجهه ما و نقشی که شرور در زندگی ما دارند تغیر می دهد.
دکتر رهدار: از منظر الهیات سیاسی به پنج موضوع پرداخت: 1.توجه به امر سیاسی کرونا به عنوان شروعی یا تجربه خفیفی از جنگ بیولوژیک 2-آمدن پزشکان در عرصه و میدان انقلاب برای دفاع از حریم سلامت 3-ادراک و همزبانی جامعه جهانی از موضوع تحریم ایران در مواجهه با کرونا 4-اگر داروی کرونا را کشف کنیم و به کشورهای اسلامی بدهیم مسیر جدیدی برای نفوذ و افزایش هژمونی انقلاب باز خواهد شد. 5-تجربه جدید تعامل با خانواده در دوران خودقرنطینگی: پاشنه آشیل تمدن غرب خانواده گریزی هست و از این زاویه تفاوت های زندگی سنتی یا غربی و ایران یا غرب که همهگی درگیریم مشخص و سیاست ها هم آثار متفاوت خواهند داشت.
دکتر مطهری نژاد: 1- غالب موضوعات و مباحث پیرامون کرونا جنسی اجتماعی و فرهنگی دارند اما راهبری آن به عهده اندیشمندان اجتماعی نیست و این از عقب ماندن ما هست نه ایراد به نظام پزشکی 2-وقتی اندیشمندان تمدنی می خواهند به کرونا بپردازند در اکنونیت بحران و عبور از آن متوقف می شوند و از منظر تمدنی وارد مطالعه بحران و راهبرد و راهکار نمی شوند. 3- برای ورود به بحران کرونا از منظر تمدنی غالبا به داشته های سنتی الهیاتی و فرهنگی سعی در ارایه راهکار داریم و یا رویه های جدیدی که مطرح می کنیم معطوف به مواجهه فعال با جسمیت پدیده های بحران ساز تمدنهای غیر الهی هست هست و نه مواجهه با اصلیت روح و جریان جبهه تمدنی باطل 4- برای مواجهه فعال با اصلیت روح و برنامه های آینده تمدنی جبهه باطل بایستی معطوف به نظام برنامه های الهی هم آینده صحیح این مواجهه را در بستر تقابل حق و باطل یا تسابق ادیان بشناسیم و هم متناسب با این فضای آخرالزمانگرایانه ، صفات و توانمندی های فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی خود را ارتقا دهیم.
دفعات مشاهده: 1276 بار |
دفعات چاپ: 220 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر