به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، جلسه تحلیل افزایش قیمت بنزین با حضور حجت الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، روز یکشنبه، ۳ آذر ۹۸، پس از نماز عصر در مسجد دانشگاه امام صادق علیه السلام و با شرکت دانشجویان و اساتید برگزار شد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم، ریشه مسئله را در رشد نقدینگی سال های گذشته، شامل استقراض دولت از بانک مرکزی و خلق پول بانک ها دانست و افزود: از سال ۱۳۵۰ تا سال گذشته، نقدینگی در کشور ۱۷هزار برابر شده و سالانه به طور متوسط ۲۰ درصد رشد کرده در صورتی که تولید ما به طور متوسط ۱.۶ درصد رشد داشته است؛ تعدیل قیمت بنزین در چنین فضایی در بلندمدت تاثیری ندارد. تورم در سال های گذشته افزایش پیدا کرده اما قیمت بنزین ثابت مانده بود و در صورتی که سالانه با نرخ رشد کمتری افزایش پیدا می کرد، نیازی به این جهش قیمتی نبود.
وی در ادامه گفت: از طرفی مصرف بنزین به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و عمده آن هم مربوط به دهک های بالا است. در سال۸۹ قیمت بنزین سهمیه ای چهار برابر و غیرسهمیه ای هفت برابر و قیمت گازوییل و گاز و آب و دیگر حامل های انرژی نیز زیاد شد اما چنین اتفاقاتی نیفتاد؛ چرا که مجلس در آن زمان شش ماه بر روی آن طرح و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن کار کرد؛ دولت از دو ماه قبل مردم را توجیه کرد و یارانه مربوطه یک ماه قبل به مردم پرداخت شده بود. در اصل این که قیمت ها با هدف کاهش مصرف، آلودگی و قاچاق، باید افزایش پیدا می کرد، شکی نیست. در کشورهای همسایه قیمت بنزین چند برابر ما است و به همین دلیل مرتب قاچاق می شد؛ هر چند این قیمت هم رافع قاچاق نیست. از سویی اثر توزیع درآمد هم دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به حواشی اجرای این طرح گفت: از سوی دیگر این طرح با برنامه استکبار جهانی برای ایجاد اغتشاش در آینده نزدیک، همزمان شد و آنان سعی در بهره برداری از این اتفاق داشتند. مقام معظم رهبری هم طرح را به شورای هماهنگی سران ارجاع داده و هر چند موافق مدیریت مصرف بنزین بودند اما دخالتی در جزییات آن نکردند. نکته اصلی کسری بودجه دولت است که با رفع آن، شاهد این گونه تصمیمات و تبعات نخواهیم بود.
وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات دانشجویان، عنوان کرد: باید توجه داشت که بنزین نقشی در حمل و نقل بار ندارد و طبق محاسبات اقتصادی، حداکثر ۴ درصد اثر تورمی خواهد داشت اما تورم انتظاری و روانی قابل محاسبه نیست. این نکته هم مهم است که در محاسبات طرح سال ۸۹، ۸۰ درصد خودروها کمتر از ۶۰ لیتر در ماه مصرف داشته اند؛ لذا سهمیه ۶۰ لیتری مناسب به نظر می رسد.
گزارش از محمد مهدی عبدی
دفعات مشاهده: 2292 بار |
دفعات چاپ: 348 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر